Lade bilbatteri: Hvordan unngå flatt batteri på bilen i kulda?
Flatt bilbatteri er oppdraget som topper statistikken for bilberginger hos NAF. De forklarer hva det skyldes og hvordan du lader bilbatteriet!
– Det er det oppdraget som topper statistikken for bilberginger hos oss i NAF, og med god margin, forteller rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen.
Svendsen snakker om startproblemer som følge av flatt batteri. Du vet feilen – som aldri kunne kommet på et dårligere tidspunkt enn i det du allerede er litt seint ute – hvor bilen rett og slett ikke starter. Dette kunne vært løst, og i tillegg veldig enkelt. Svaret er vedlikeholdslading.
Svendsen forteller hva det skyldes og ikke minst hvordan du enkelt forsikrer deg om at det ikke skjer!
Trenger du flere bil-triks i den kalde årstiden? Her kan du lese alt vi skriver om tema «bil».
DEFA SmartCharge 12V
Anbefaler vedlikeholdslading av bilbatteri til alle biler
Svendsen forteller at det er lite som skiller motorstopp på elbiler og biler med forbrenningsmotor.
– Det er stort sett ganske likt, startbatteriet stopper på begge to. Og selv en elbil med fullt hovedbatteri vil ikke starte om 12V-batteri er flatt.
Han forteller at tallene deres fra veihjelpen viser at det er veldig mange med elbil som også opplever problemer med startbatteriet.
– Alt fra setevarme og rattvarme til fjernvarme styrt med medfølgende app er med på å tappe 12V-batteri og man bør derfor sette seg litt inn i hvordan disse funksjonene fungerer i bilen.
Dette må du forresten kunne om elbilen din!
Hvem bør vedlikeholdslade bilbatteriet?
– En vedlikeholdslader er en lader som sørger for at bilbatteriet har korrekt spenning til en hver tid. Det er sånn at når batterier står ubrukt over en lang tid, vil spenningen på batteriet falle mens en vedlikeholdslader sørger for at det ikke skjer. Det betyr at du alltid har et batteri som er klar til start og til bruk, sier Svendsen.
Svendsen forteller at hvis man har mye småkjøring så kan det være lurt å gjøre dette jevnlig, uten å ha noe fasitsvar på hvor ofte, for det kommer veldig an på bruksmønsteret av bilen.
– Jeg bruker for eksempel bilen mye og kjører langt så jeg vedlikeholdslader ikke, men hvis du bruker bilen til småkjøring, eller du har en eldre bil med et batteri som begynner å bli slitent er en vedlikeholdslader veldig fornuftig. Det er også smart å ha det på under kuldeperioder.
Svendsen gir eksempel på småkjøring, og det er frem og tilbake til butikken eller ned til jernbanestasjonen.
Jumpstarter: Genial nødhjelp for flatt bilbatteri.
12V Noco lader (AGM, EFB, SMF, Li-ion)
Hvordan lade bilbatteriet med en vedlikeholdslader?
– Det er så enkelt som at du kobler til batteriet, også kobler du til støpselet og lar den egentlig bare stå.
Svendsen forteller at noen batteriladere har egne programmer for vedlikeholdslading mens noen er helautomatiske.
– Jeg tenker at et vedlikeholdsbatteri er en god investering. Du får det for noen hundrelapper og det er en ganske liten investering, både for å sikre at bilen alltid starter, men også for å forlenge levetiden på batteriet du har.
Batterioplader 12 Volt
Bruker du forresten ekstralysene på bilen riktig?
Hva bør man se etter når man skal kjøpe vedlikeholdslader?
Svendsen sier at du kan bruke en vedlikeholdslader til mer enn til bare bilen. Han nevner at du også kan bruke den til for eksempel motorsykkelen eller båten, men at du må huske på å sjekke at laderen har samme kjemi og samme voltstyrke som batteriet i bilen. Dette for å være siker på at det er en lader som håndterer de forskjellige batteritypene man skal lade.
– De aller billigste batteriladerne lader blybatterier mens de mer påkostede har ladeprogrammer for alle typer batterier, som gjør at du kan bruke de på både blybatterier og litium-batterier. Så hvis du har 12V-blybatteri på bilen din, noe du har om du har en vanlig bil, og du har en motorsykkel med litium-batteri, så ville jeg kjøpt en batterilader som klarer å lade begge batteritypene.
Hvordan unngå at spylevæsken fryser i vinter.
Genzo Batterilader Blycelle 12 volt
Hva skyldes flatt batteri?
Svendsen forteller at noen biler vil melde ifra hvis startbatteriet begynner å bli dårlig og begynner å få lite strøm.
– Eller så er det frem med voltmeter og rett og slett måle hva spenningen er på batteriet, men da er det like greit å sette på en vedlikeholdslader og bli ferdig med det. Jeg tenker at er man usikker så sett på en vedlikeholdslader og lad batteriet.
– Flatt batteri merker du først når du starter bilen og det skyldes veldig ofte småkjøring. Er 12V-batteri i tillegg gammelt eller slitent eller om det er kaldt ute så øker sjansen for flatt batteri. Da vil du komme i en situasjon hvor bilen ikke starter, selv om du bruker bilen jevnlig, forklarer Svendsen
Svendsen forteller at det skyldes at du på korte turer ikke klarer å lade inn energien du har brukt på å starte opp bilen.
– En vedlikeholdslader er derfor noe vi i NAF anbefaler at du har dersom du bare driver med småkjøring, forteller han.
Hva lader man med en vedlikeholdslader?
Med en vedlikeholdslader lader du bilens 12V-batteri, eller startbatteri, altså noe helt annet enn det man lader når man lader et elbilbatteri. Det er snakk om små startbatteri som også elbiler har.
Hva er forskjellen på startbatteriet og hovedbatteriet?
Hovedbatteriet på en elbil sørger primært for fremdrift i bilen, men også varme. Mens startbatteriet på en elbil og en bil med forbrenningsmotor sørger for at bilen starter.