Bensin eller batteri: Slik tar du vare på gressklipperen

Mange klippere nekter å starte når våren kommer – og løsningen er ofte enkel.
Gammel bensin, feil lagring og dårlig rengjøring er blant de vanligste årsakene til at gressklippere svikter. Heldigvis er løsningene enkle – hvis du vet hva du skal gjøre. Småmaskinmekaniker Dag Magnar Sveen hos Felleskjøpet Lillehammer deler de viktigste rådene for å få klipperen til å starte – og fortsette å gå.
– Det som er viktigst, er å få bytta oljen én gang i året. I tillegg bør knivene slipes, luftfilteret renses, og du må bruke riktig type bensin, sier Sveen.
Har du robotgressklipper? Slik vedlikeholder du robotgressklipperen riktig
Bensinklippere: Slurv med bensin og vinkel gir problemer

Ifølge Sveen er feil bensintype en gjenganger i verkstedet.
– Man må bruke alkylatbensin, eller i hvert fall 98-oktan. Bruker du vanlig bensin med etanol, danner det seg vann og kondens, og det skaper problemer etter bare noen uker, forklarer han.
Han advarer også mot å bikke klipperen feil vei under vedlikehold.
– Du kan bikke den, men da må siden med luftfilteret alltid vende opp. Bikker du feil vei, renner olje inn i filteret – og da må det byttes, sier mekanikeren.
Knivene kan slipes med en enkel vinkelsliper, men må byttes hvis de er bøyd eller skadet etter stein eller røtter.
– Slår du borti noe hardt, er det tryggest å bytte. Er de hele og rette, holder det med sliping, sier Sveen.
På jakt etter en ny gressklipper? Disse gressklipperne er best i test
Elektriske klippere: Batteriet må ha det tørt og varmt

HUSQVARNA Aspire™ gressklipper LC34-P4A m/batteri og lader
Batteridrevne gressklippere har færre bevegelige deler, men krever riktig oppbevaring.
– Batteriet bør alltid lagres tørt og over frysepunktet, sier Sveen.
Klippere med batteri tåler litt vann, men det må gjøres med måte.
– De fleste tåler IPX5-standard, så lett spyling med hageslange går fint. Kjør gjerne klipperen litt etterpå så fuktigheten tørker ut, forklarer han.
Robotgressklipper uten kantledning: Disse er best i test i 2025
Smøring, rengjøring og lagring gjelder for alle
Uansett motortype gjelder det samme for rens og vedlikehold av chassis og knivområde:
– Det danner seg store lag med gress under klipperen. Skrap det bort med en børste. Ikke spyl rett inn i motor eller elektronikk, sier Sveen.
Ved sesongslutt anbefaler han å gjøre klart for vinterlagring med én gang.
– Den beste løsningen er å gjøre servicen før du setter den bort. Rengjør, skift olje, bruk fersk bensin, og smør bevegelige deler. Da starter den lettere til våren, sier han.
Han understreker også at oppbevaring under tak er avgjørende.
– Det trenger ikke være varmt, men det må være tørt. Ikke bare under verandaen – ordentlig tak er best, avslutter Sveen.
Huskeliste
Generelt vedlikehold (alle klippere):
Rengjør klipperen under – skrap bort gressrester
Smør bevegelige deler og overføringer
Oppbevar alltid tørt og under tak
For bensindrevne klippere:
Bytt motorolje én gang per sesong
Bruk kun alkylatbensin eller 98 oktan (ikke etanolbensin)
Bytt eller rengjør luftfilteret (bytt hvis det er vått)
Slip eller bytt kniver – bytt hvis de er skadet eller skjeve
Ikke vipp klipperen med luftfilteret ned – oljen renner inn
For batteridrevne klippere:
Lad batteriet jevnlig gjennom vinteren
Lagre batteriet over frysepunktet og tørt
Etter lett spyling, kjør klipperen for å tørke motoren