Fakta om ICILS – Undersøkelse av digitale ferdigheter blant 9.-klassinger

Bildet viser en gruppe ungdomsskoleelever som samarbeider og smiler i klasserommet. De sitter rundt et bord med bøker og papirer, og diskuterer aktivt, noe som viser et engasjert læringsmiljø. Bildet kan knyttes til ICILS-undersøkelsen, som måler elevenes digitale ferdigheter og algoritmiske tenkning.
En gruppe elever samarbeider i klasserommet. Foto: Gorm Kallestad / NTB Modellklarert (Foto: Gorm Kallestad / NTB Modellklarert)

Fakta: ICILS måler digitale ferdigheter blant 9.-klassinger i Norge og andre land. 4436 norske elever deltok i 2023-studien, som undersøker digital kompetanse og algoritmisk tenkning.

International Computer and Information Literacy Study er en internasjonal undersøkelse som følger utviklingen i 9.-klassingers digitale ferdigheter.

* Hvert femte år kan deltakerlandene teste elevenes digitale kompetanse og algoritmiske tenkning.

* Norge har deltatt i den første og den tredje ICILS-studien, i 2013 og 2023.

* Totalt deltok 4436 norske elever og 1366 norske lærere ved 153 skoler i ICILS 2023.

* Resultatene slippes 12. november. 34 land deltok i den studien.

* Elevene er testet med prøver i digital kompetanse (DK) og i algoritmisk tenkning (AT), samt spørreundersøkelse til elever, lærere og skoleledere om 9. trinn

* Etter de forrige ICILS-undersøkelsene tar ICILS 2023 opp et spørsmål av kritisk interesse i dag: Hvor godt er studentene forberedt på studier, arbeid og livet i en digital verden?

Kilde: NTB

Les mer på våre temasider: