Bolig

Forbrukerrådet: – Må bli tryggere å leie produkter

Bildet viser direktør  Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet på pressemøte
Sjef i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket (Foto: Foto: Berit Roald / NTB)

Å leie et produkt i stedet for å eie det er lurt og kan gjør at du sparer penger. Men hvilke rettigheter har du hvis hekksaksen du leier ikke virker? Forbrukerrådet mener en ny lov om dette er viktig.

Det kan være både økonomisk og bra for miljøet å leie framfor å eie. En grunnleggende forutsetning er likevel at det må være trygt. Mange er redde for at det de leier ikke fungerer som det skal, eller at det skal oppstå problemer under leieforholdet og du må klage. – Det kan være utslagsgivende for lave leietall, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

— Vi vet at mange kvier seg for å leie fordi de rett og slett ikke stoler på at de får samme grunnleggende forbrukerrettigheter som når de kjøper nye ting. Hva gjør du dersom hekksaksen du nettopp har leid blir ødelagt? Du må klage og utleier krever erstatning. Eller om om tilhengeren ikke er ledig til avtalt tid, og du blir nektet kompensasjon? Slike bekymringer blir historie, når lovfestede forbrukerrettigheter i leiemarkedet trer i kraft, sier Blyverket. 

I forbindelse med revidert statsbudsjett for 2024 er det klart at SV og regjeringspartiene vil foreslå en ny forbrukerlov som blant annet skal omfatte leie av produkter. De tre partiene ber regjeringen om å komme med et forslag om en forbrukerlovgivning for utleiemarkedet.

Advarer mot farlige ladere. Sjekk her om du har en lader som er trukket tilbake fra markedet.

Kun en av tre leier et produkt

En egen lov for utleiemarkedet er gode nyheter. For en undersøkelse fra Forbrukerrådet i samarbeid med Ipsos, viser at det er et stort gap mellom de som ønsker å leie, og de som faktisk gjør det. Bare 30 prosent av de som sier de heller vil leie et produkt enn å kjøpe det, tar steget og faktisk leier det.

I en av kategoriene, «verktøy og utstyr til hus og hage», svarer 47 prosent at de kunne tenke seg å leie, mens bare fem fem prosent har gjort det. 

I kategorien «Sport og fritidsutstyr» svarer 42 prosent at de kunne tenke seg å leie utstyret framfor å kjøpe det. Her er det bare fire prosent som har tatt steget og signert leiekontrakt. 

Forbrukerrådet følger med

– Forbrukerrådet vil følge opp forslaget om en egen regulering av utleiemarkedet, sier Blyverket. Hun er klar på at tiden for en lovregulering av utleiemarkedet ikke kan komme fort nok, selv om dette ikke vil være på plass før i 2026. — Forbrukerrådet følger prosessen tett, og vi vil gjøre det vi kan for at myndighetene nå holder ord, sier hun. 

Her kan du sjekk hvilke hekksakser som er best i test.

– Forbrukerrettighetene må på plass

Forbrukerrådet krever en ny lov som gir forbrukerne lovpålagt vern mot urimelige avtalevilkår hos mange som driver med utleie. For å unngå strykkarakter må utleievirksomhetene ha tre elementære forbrukerrettigheter på plass i avtalene: Retten til prisavslag, erstatning og heving av avtalen dersom gjenstanden man leier har mangler og/eller blir forsinket.

Dette er regler som allerede fines i forbrukerkjøpsloven, og veien til en ny lov for utleiemarkedet trenger derfor ikke å være lang. Ifølge forbrukerrdirektøren kan myndighetene «låne» deler av eksisterende regelverk i utformingen av en ny lov. 

– Lovgiver kan gjøre tilpassning til de markedene som trenger forbrukervern. Vi stiller ikke på bar bakke. At utleier vil ha både en rett og plikt til å ordne opp dersom utleieproduktet ikke fungerer som avtalt er en del som enkelt kan legges til en ny lov for utleiemarkedet, sier Blyverket, og legger til: – En egen lovgiving for markedet som leier ut produkter vil òg gjøre det enklere for utleierne, som får et standardisert lovverk å følge og ta hensyn til.

Hvis du skal leie bolig finnes det en enkel husleiekontrakt som kan spare deg for mye trøbbel.

Les mer på våre temasider: