Shopping

Garasjejekk: Velg riktig jekk til ditt bruk og din bil

Nærbilde av en rød garasjejekk som løfter opp en sort bil slik at det kan skiftes dekk. Vi hjelper deg med å finne garasjejekken som passer best til ditt bruk og bil, enten det er en Solid garasjejekk, Garasjejekk med lav profil, Garasjejekk til allround-bruk, Garasjejekk som løfter høyt,Kompakt garasjejekk.
Skal du skifte dekk selv er en garasjejekk et essensielt verktøy. Vi forteller deg om de forskjellige jekkene som finnes og hvordan du velger riktig til ditt bruk enten det er en som kan løfte tungt, har lav profil eller som løfter ekstra høyt. (Foto: Colourbox)

Et verktøy som er helt nødvendig om du skal skifte dekk er en garasjejekk. Vi hjelper deg med å finne riktig jekk til ditt bruk og din bil.

Det er ikke utvalget det står på når man skal gå til innkjøp av en garasjejekk, heller hvilken du bør velge til din bil og ditt bruk. Vi har derfor laget en guide til som skal hjelpe deg med å finne riktig jekk til din bil. Hvis du ønsker flere tips og triks til bilen anbefaler vi å sjekke ut samlesiden vår for tema «bil».

Skal du kjøpe nye vinterdekk kan vi her avsløre hvilke vinterdekk, både pigg og piggfrie, NAF kårer til best i test.

Solid garasjejekk: Jekk til tunge biler

En solid garasjejekk passer godt for deg som skal bruke den på tyngre bilmodeller, da disse jekkene som regel løfter mellom 2,5 – 3 tonn.

Det som kjennetegner en solid jekk er doble stempler og lang vektstang, noe som gjør at den gir et raskt og effektivt løft.

solid jekk
Solid garasjejekk

Solid garasjejekk

Løftehøyde: 145-500 mm. Maks belastning: 3 tonn.
Sjekk prisen her

Garasjejekk med lav profil: Den beste til sportsbiler

Har du en bil med lav profil må også dette tas i betraktning når du skal velge garasjejekk. Jekken som vil være det beste valget til deg vil være en som er lav og som derfor enkelt kan plasseres under en bil med lav profil.

lav profil
Bahco BH11500

Bahco BH11500

Løftehøyde: 70-490 mm. Maks belastning: 2 tonn.
Sjekk prisen her

Garasjejekk til allround-bruk: Denne fyller basisbehovene

Som navnet tilsier er dette en garasjejekk som passer godt for allround-bruk. Såkalte allround-jekker har god løftekapasitet og er lette å manøvrere.

De egner seg for de fleste normale biler og fyller basisbehovet for deg som av og til har behov for å løfte opp bilen.

Allround
STANLEY STMT81251-1

STANLEY STMT81251-1

Løftehøyde: 85-381 mm. Maks belastning: 2 tonn.
Sjekk prisen her

Garasjejekk som løfter høyt: Til de høye bilene

Ønsker du en garasjejekk som kan løfte høyere enn det for eksempel en allround-jekk kan gjøre, finnes det jekker som gjør nettop dette. En jekk som kan løfte høyt passer godt til deg som har en SUV, pickup eller en annen type høy bil.

løfter høyt
Bahco BH13000QA

Bahco BH13000QA

Løftehøyde: 90-590 mm. Maks belastning: 3 tonn.
Sjekk prisen her

Kompakt garasjejekk: Kan enkelt tas med i bilen

Garasjejekker kan være relativt store og tunge, og krever derfor at man har plass til å oppbevare dem. Kompakte jekker som kan man enkelt ta med seg i for eksempel bagasjerommet. Disse jekkene er mindre og vil derfor ikke være like kraftige som mange andre jekker.

får plass i bilen
Liten garasjejekk

Liten garasjejekk

Løftehøyde: 130-390 mm. Maks belastning: 2 tonn
Sjekk prisen her

Hvis du skal skifte dekk selv finnes det flere nyttige verktøy enn garasjejekk, her har vi for eksempel skrevet om hvilke muttertrekkere som er kåret til best i test i 2023.

Brukertips: Husk på dette før du bruker jekken

Her er tolv verdifulle tips til hvordan du skifter til sommerdekk selv.

  • Vær klar over faren bruk av jekk medfører og ikke beveg deg under bilen hvis du bare har garasjejekken som støtte.
  • Ikke løft bilen opp med jekken dersom bilen står på ujevnt underlag. Dan kan man risikere at bilen ruller eller velter av jekken.
  • Underlaget jekken står på bør være jevnt og hardt slik at jekken står så stabilt som mulig. Man bør unngå glatt underlag eller løs grus som jekken kan sige ned i.
  • Håndbrekket skal stå på. Har du manuell girkasse skal denne settes i førstegir, har du automatgir skal du sette den i «park».
    • Det kan være lurt å sikre bilen ekstra med å sikre hjulet som er festet diagonalt i forhold til hjulet som skal skiftes, eller ved hjelp av treklosser.

    Kilde: TV2