Hvilke rettigheter har man ved tog-forsinkelser?
I 2023 var togene i Norge forsinket med nesten 37.000 timer til sammen! Vi forklarer hvilke rettigheter du har ved tog-forsinkelser.
Har du tatt tog i Norge har du nok også opplevd forsinkede eller innstilte tog. Nå har Riksrevisjonen sett på togtrafikken, og tallene deres viser at i 2023 var hvert fjerde persontog og hvert tredje godstog forsinket eller innstilt. Til NRK sier Riksrevisoren at togene i 2023 var forsinka med 37.000 timer. Noe som tilsvarer over 4 år med forsinkelser!
Vi har snakket med juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, som forklarer hvilke rettigheter du om passasjer har når toget enten er forsinket eller innstilt. Forbrukerrådet har også et bra tips til deg som har opplevd forsinkelser
Vår ambisjon er å gi deg de beste tipsene og triksene til reisen, og her kan du finne alle våre reisetips.
Hvilke rettigheter har man når toget er forsinket?
– Når toget er forsinket har du i første rekke rett på at selskapet ordner transport videre så raskt som mulig, dette kan typisk være buss for tog eller tilsvarende dersom toget ikke kan kjøre videre, forklarer Iversen.
Hvis selskapet ikke ordner alternativ transport ved lengre forsinkelser vil du har rett på nødvendige utgifter til buss eller taxi dekt.
– Når du har rett på dette avhenger av hvilken bane du tar, og hvor lang forsinkelsen er, sier han.
Du har rett på ombooking eller refusjon av billettprisen når:
- Dersom toget er innstilt, eller det er forventet at toget er forsinket med mer enn 60 minutter på langdistansetogene mellom Oslo og Trondheim | Oslo og Bergen | Oslo og Kristiansand/Stavanger | Trondheim og Bodø
- Eller når toget er forventet forsinket med mer enn 30 minutter på andre strekninger.
Kom du for sent fram på grunn av togforsinkelser?
Blir toget forsinket etter du gikk på, noe som fører til at du ikke kommer til destinasjonen din til antatt tid kan du forvente dette:
– Etter loven har du krav på 25 % refusjon av billettprisen når du kommer 60 minutter for sent til ankomststedet, og 50 % refusjon når du er minst 120 minutter forsinket, skriver Forbrukerrådet på nettsiden sin.
De legger til at dersom du reiser med Vy, SJ eller Go-Ahead gir de deg rett til 50 % refusjon av billettprisen ved forsinkelse på 60 minutter på langdistansetogene og ved forsinkelse på minst 30 minutter på de kortere strekningene.
Mistet flyet på grunn av tog-forsinkelser?
Rettighetene her avhenger av hvilket tog du tar til flyplassen.
– Dersom du er så uheldig og opplever en forsinkelse på over 30 minutter med Flytoget og du ikke rekker flyet ditt, har du rett på nye flybillett med første fly. Du må også ha beregnet oppmøtetiden på Oslo lufthavn i henhold til flyselskapets anbefalte oppmøtetid, forklarer Iversen.
Reiser du med et av de andre togene må du beregne 60 minutter ekstra tid ved bruk av langdistansetog, og 30 minutter ekstra tid ved bruk av andre tog for ankomst til flyplassen, i tillegg til innsjekkingstiden til flyselskapet.
– Det vil derfor bare være ved større forsinkelser at togselskapene blir erstatningsansvarlig for dine ekstra reiseutgifter til flyplassen, skriver Forbrukerrådet på hjemmesiden.
Her kan du forresten lese om hvilke rettigheter du har dersom flyet er forsinket, kansellert eller rammet av streik.
Får man erstatning når man reiser på periodekort?
– Ja, de samme reglene gjelder for periodekort. Prisavslaget for periodekortet regnes ut med utgangspunkt i dagsverdien til periodekortet du har. Hvis du har et periodekort på 30 dager som koster 600 kroner, vil dagsverdien være på 20 kroner, sier Iversen.
Han kommer med et tips til deg som har opplevd forsinkelser og lurer på hva du har krav på.
– Siden rettighetene for jernbanepassasjerene varierer veldig med både reisens lengde og avvikets karakter har Forbrukerrådet laget en kalkulator som regner ut rettighetene for deg.