NAF: Elbilbatteriet holder lenger enn du tror

Hvor lenge vareer egentlig elbil-batterier? Her fra en hurtigladerstasjon på Skøyen i Oslo. (Foto: Fredrik Varfjell / NTB)

Batteriskrekk skremmer mange fra å kjøpe elbil, men tall fra NAF viser at frykten er sterkt overdrevet. I over 3000 batteritester har bare seks biler hatt alvorlige feil.

Mange tror at batteriet er elbilens svakeste punkt, og frykter dyre reparasjoner eller full utskifting. I virkeligheten holder batteriene seg langt bedre enn ryktet skulle tilsi. NAF har gjennomført en stor test av elbil-batterier, og svaret vil kanskje overraske elbil-skeptikerne.

– Batteriene er i all hovedsak svært solide. Vi har gjort over 3000 tester, og bare seks batterier hadde feil som krevde reparasjon eller utskifting, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det betyr at færre enn 0,2 prosent av testede elbiler har hatt alvorlige batteriproblemer.

Best i test hos NAF
Zaptec Go ladeboks

Zaptec Go ladeboks

NAF kårer denne til best i test på bakgrunn av sikkerhet, brukervennlighet, montering og design. Mye for pengene
Sjekk prisen her

Elbillader: Disse ladestasjonene er best i test

Et overdrevet problem

Sødal mener bekymringen for batterienes holdbarhet ofte er ubegrunnet, og sammenligner med tradisjonelle biler:

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Som med alle biltyper finnes det enkelte mandagsbiler. Men de aller fleste batterier holder seg godt, også etter flere år på veien.

De fleste testene NAF har gjennomført gjelder biler nær fem år, typisk i forbindelse med garantiutløp. Likevel viser internasjonale undersøkelser at også eldre elbiler klarer seg bra.

Blant annet viser en studie fra Stanford og SLAC Battery Center at elbilbatterier kan vare opptil 40 prosent lenger enn tidligere antatt. Mens laboratorietester ofte har brukt jevn lading og utlading for å simulere slitasje, viser det seg at faktisk bruk i hverdagen – med bytrafikk, pauser, regenerativ bremsing og varierende kjøremønster – faktisk forlenger batteriets levetid.

– Vi har ikke testet batteriene riktig, sier professor Simona Onori ved Stanford. Ifølge forskerne gir det å stoppe, lade litt, la bilen stå og kjøre i rykk og napp mindre slitasje enn jevn belastning. Studien konkluderer med at vanlige bileiere kan forvente å bruke bilen i flere år ekstra uten å måtte bytte batteripakken, noe som jo er gode nyheter med tanke på kostnader og miljø.

Best i test: Dette mener Forbrukerrådet er de beste batteriene

Test batteriet

Selv om batteriene generelt holder seg godt, er det likevel ett viktig råd til deg som vurderer brukt elbil:

– Sørg for å få testet batteriet før kjøp. Det er verdt pengene, og du unngår ubehagelige overraskelser i etterkant, sier Sødal.

NAF tilbyr både en rask batteritest og en mer omfattende versjon. Selv batterier med noen år på baken viser ofte 90 prosent kapasitet eller mer, som ifølge Sødal er svært godt innenfor det produsentene garanterer.

best i test
Wallbox Pulsar Plus 5m

Wallbox Pulsar Plus 5m

ADAC, Tysklands svar på NAF kårer denne til best i test. Dette er en oppgradert utgave enn tidligere, med FiFi-tilkobling, PowerBoost og jordfeilbryter.
Sjekk prisen her

Rust, ikke batteri, er bilens største fiende

– Med normalt bruk vil det meste annet på bilen ryke før batteriet gjør det. Rust er i praksis et større problem enn batterihelsen, sier han.

Vil du forlenge batteriets levetid ytterligere, handler det mest om gode ladevaner. Lade til rundt 80 prosent til daglig, unngå å tømme batteriet helt, og hurtiglad bare ved behov.

– De fleste lader hjemme. Det er best for batteriet og enklest i hverdagen, sier Sødal.

Les mer på våre temasider: