Piggfrie vinterdekk 2024: Best i test
Disse piggfri vinterdekkene er best i test 2024. Her kan du sjekke pris og hvilke dekk som passer best på din bil.
Valg av vinterdekk er alltid et spørsmål om kompromiss. I NAF / Motors store vinterdekktest for 2024 er dette nok en gang tydelig. I år har de vurdert en rekke piggfrie vinterdekk for norske forhold. Resultatene viser at ingen dekk er overlegne på alle områder. Hva som er viktigst for deg – grep på is, kjørekomfort på asfalt, eller støy – vil avgjøre hvilket dekk som passer best til ditt behov.
Les også: Piggdekk eller piggfrie vinterdekk? Dette anbefaler Trygg Trafikk
Piggdekk og dato er viktig når det gjelder vinterdekk. Det er snart på tide å ha vinterdekkene i boks! Fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag skal nemlig mønsterdybden på dekkene være minimum 3 millimeter.
De beste piggfrie vinterdekkene topp 4 i 2024
1. Goodyear Ultragrip Ice 3 (piggfritt)
Dette dekket er kåret som årets vinner, med spesielt gode resultater på våte veier. Goodyear skiller seg ut som det beste valget for dem som ofte kjører på slaps og våt asfalt. Der leverer dette korte bremselengder, trygg styring og godt snøgrep.
2. Continental VikingContact 8 (piggfritt)
Continentals nykommer tok andreplassen med solid ytelse på både snø og is. Dekket scorer høyt på stabilitet og kjørekomfort. Denne nye modellen kommer med en EV-merking som gjør det velegnet også for elbiler.
CONTINENTAL VIKINGCONTACT 8
3. Nokian Hakkapeliitta R5 (piggfritt)
Den finske vinterspesialisten leverer som vanlig et toppdekk på snø og is. Hakkapeliitta R5 er det ideelle valget for dem som trenger maksimalt grep på isete veier.
Nokian Hakkapeliitta R5 205/55R16 94R XL
4. Michelin X-Ice Snow (piggfritt)
Michelin sitt bidrag var også imponerende, spesielt på bremselengder. Det er imidlertid et noe hardere dekk. Og egner seg derfor best for dem som kjører mye på tørre vinterveier i høye hastigheter.
Testen utført av NAF-bladet Motor i samarbeid med svenske Vi Bilägare. De piggfrie vinterdekkene er rangert basert på ytelse på is, snø, våt asfalt og tørr vei.
Her leser du mer om hvilke piggfrie vinterdekk som er billige og bra.
Vinterdekk på lavpris
I NAF Motors vinterdekktest for 2024 ble også dekk fra det lavere prissegmentet evaluert. Spesielt de to modellene fra Radar og GreenMax kom dårlig ut sammenlignet med de dyrere konkurrentene. Disse dekkene viste svake resultater, spesielt på is og våt asfalt – to av de mest krevende forholdene i norske vintre. Det mest kritiske for lavprisdekk er ofte de kompromissene produsentene gjør for å redusere kostnadene. Slike dekk har vanligvis enklere gummiblandinger og mindre sofistikerte mønsterdesign. Det kan føre til lengre bremselengde og redusert grep på glatt føre. I tillegg opplever mange førere redusert stabilitet og dårligere styreegenskaper på både snø og bar vei.
Radar og GreenMax klarer ikke å konkurrere med de mer anerkjente merkene når det kom til ytelse på is. Dette viser viktigheten av å investere i vinterdekk med dokumentert god ytelse under nordiske forhold. Selv om prisen på lavprisdekk ofte er fristende, kan det være at den potensielle sikkerhetsrisikoen ikke er verdt besparelsene. Spesielt når det gjelder vinterdekk som er kritisk for både bilens og passasjerenes sikkerhet. Ifølge testen kan de ekstra pengene man legger i et høyere kvalitetsdekk gi betydelig bedre grep, kortere bremselengder og bedre kontroll på både snø og is, som er sentralt i norsk vinterkjøring.
Mange kjører steder hvor det er nødvendig med piggdekk: Her leser du NAF sin best i test av piggdekk 2024.
Helårsdekk: Ikke for norsk vinter
Helårsdekk, som for eksempel Michelin CrossClimate 2, ble også inkludert i vinterdekktesten som en kuriositet. Slike dekk er kjent for å være mest effektive under mildere forhold på kontinentet, og egner seg dårlig på norske veier. I tester under typisk norske vinterforhold, særlig på is, viste helårsdekket klart svakere ytelse enn dedikerte vinterdekk. Helårsdekk er ofte utviklet for å være et kompromiss som kan takle både sommer- og vinterkjøring. Men i Norge, der vinteren byr på ekstremt glatte og snørike veier, blir de store svakhetene tydelige.
Michelin CrossClimate 2, som er anerkjent som et av de beste helårsdekkene på markedet, presterte godt på tørr asfalt og moderate forhold, men sviktet når det kom til bremsing og akselerasjon på is. Dette underbygger poenget om at helårsdekk ikke er en egnet løsning for de harde norske vinterforholdene. For bilførere som kjører mye på krevende vinterføre, er det derfor sterkt anbefalt å velge dedikerte vinterdekk for å sikre både trygghet og stabilitet på veien gjennom hele vintersesongen