Shopping

Tredemølle best i test 2024: Disse er anbefalt av eksperter

Tredemølle best i test: Nærbilde av føtter som løper på en tredemølle.
Tredemølle best i test: En tredemølle vil gjøre det mye lettere å gjennomføre treningsøkten. Vi har funnet de beste fra Nordic Track, WalkingPad, Sole og Bowflex. (Foto: X-life)

Dette er tredemøllene som er best i test i 2024. Enten du vil ha sammenleggbar, mini, lett, bruke den til intervaller, gå- eller løpeturer.

En tredemølle vil gjøre mye for deg som vil være mer i fysisk aktivitet. Ikke bare skal det lite til for å brette opp en sammenleggbar tredemølle og trene hjemme sammenlignet med det å dra på treningssenter. Sjansen for at du faktisk trener er også større fordi du slipper dørstokkmila.

Her har vi en samleside full av nyttige best i test-guider!

Best i liten sammenleggbar tredemølle/gåmølle : WalkingPad R2 Pro

Best i test hos Tek.no i 2023 er WalkingPad x21

Tredemøllen er kompakt og lett å pakke sammen. På grunn av den lave vekten og innebygde transporthjul er det også enkelt å flytte møllen fra rom til rom. Hastighet på møllen er maks 10-12 km/t. 

Best i test hos Tek.no
Kingsmith WalkingPad X21

Kingsmith WalkingPad X21

-Toppfart på 12 km/t
-Lav vekt
-Kompakt
Sjekk prisen her

Stappfull av funksjoner: Bowflex 22

Denne får 4.5 stjerner av 5 mulige av Treadmillreviewguru.com, som blant annet skryter av den 22 tommer store skjermen, designet og hvordan den kan brettes sammen for å ta opp mindre plass. Den får også skryt for hvordan den går opp til minst 20 graders stigning, som er mer enn de fleste konkurrentene.

Sterk og robust!
Bowflex 22

Bowflex 22

Stor løpeflate og stigning opp til 20 grader.
Sjekk prisen her

Budsjett-vinneren: Masterfit TP 150

Denne er anbefalt av pulssonen.no, som trekker den frem som et godt førstegangskjøp, og en god anbefaling for en allsidig tredemølle til en meget konkurransedyktig pris. De skriver også:

-Er dette det beste tredemøllen i budsjettklassen? Masterfit TP 150 byr på imponerende kvalitet og egenskaper til en svært attraktiv pris.

BUDSJETT-VINNER
Masterfit TP 150

Masterfit TP 150

Tredemøllen for deg som ønsker god kvalitet og mye funksjonalitet for pengene.
Sjekk prisen her

Testvinneren: Nordic Track 1750

Denne tredemøllen er gjennomgangsfigur i mange tredemølletester der ute, og gjør det veldig sterkt i disse. Blant annet New York Times trekker denne frem som sin favorittmølle, og kaller den:

-Stabil, romslig og enkel å bruke.

Den ble også testvinner hos Runners World, som ga den sin gullmedalje-pris og skryter av hvor mye tredemølle du får for pengene dine. Den får også æren av å bli «editor’s choice» hos Outdoor Gearlab med 82 poeng av 100 mulige.

Sammenleggbar
Nordic Track EXP 10i

Nordic Track EXP 10i

Kraftig motor på 3,75 HK, toppfart på 22 km/t.
Pris akkurat nå: kroner
Se hvor du får tak i den her

Pulsklokke: Disse er best i test!

Hvordan trene på tredemølle:

Å trene på en tredemølle kan være veldig effektivt, spesielt hvis du varierer intensiteten og typen av treningsøktene. Her er en liste over forskjellige måter du kan trene på en tredemølle:

Grunnleggende løp/jogging:

  • Start med en 5-minutters oppvarming ved å gå raskt.
  • Øk hastigheten til et komfortabelt løpetempo, og løp i 20-30 minutter.
  • Avslutt med en 5-minutters nedkjøling ved å gå sakte.

Intervalltrening:

  • 5-minutters oppvarming ved å gå raskt.
  • Løp i høy hastighet i 4 minutter.
  • Reduser hastigheten og gå/jogg i 3 minutter.
  • Gjenta intervallene 4 ganger.
  • 5-minutters nedkjøling.

Bakketrening:

  • 5-minutters oppvarming ved å gå raskt.
  • Øk tredemøllens stigning til en utfordrende vinkel, og løp eller gå i 5 minutter.
  • Reduser stigningen og hastigheten for en 2-minutters hvileperiode.
  • Gjenta i 20-30 minutter.
  • 5-minutters nedkjøling.

Tempoløp:

  • 5-minutters oppvarming.
  • Sett tredemøllen til et tempo som er litt raskere enn din vanlige joggetempo.
  • Hold dette tempoet i 20 minutter.
  • 5-minutters nedkjøling.

Langdistanseløp:

  • Start med en rolig oppvarming i 10 minutter.
  • Sett et behagelig, men utfordrende tempo, og løp i 45 minutter til 1 time (eller lenger hvis du er trent for det).
  • 10-minutters nedkjøling.

Fartslek:

  • 5-minutters oppvarming.
  • Varier hastigheten vilkårlig, med kortere perioder av rask løping etterfulgt av rolig jogging eller rask gange.
  • Gjør dette i 20-30 minutter.
  • 5-minutters nedkjøling.

Gåing:

  • Hvis du ikke vil løpe, kan du få en effektiv treningsøkt ved å gå i et raskt tempo eller ved å øke tredemøllens stigning.

Husk å justere hastighet og stigning etter ditt eget ferdighetsnivå og fysisk form. Det er også viktig å alltid lytte til kroppen din og ta pauser eller justere treningen hvis du føler ubehag. Å kombinere forskjellige typer treningsøkter kan også hjelpe med å forhindre kjedsomhet og motivere deg til å fortsette med treningen.