Shopping

Test av Kärcher EDI 4: Elektrisk isskrape til bilvindu

Bilde av smilende kvinne som holder en Kärcher EDI 4 elektrisk isskrape frem mot kamera. Hun står ute i snøvær på en parkeringsplass og foran en bygning og flere parkerte biler (nærmest en hvit Tesla). Vi har testet isskrapen fra Kärcher og forteller hva vi synes om både brukervennlighet, pris og egenskaper når den skraper is fra frontrute og andre bilruter på bil.
Den elektriske isskrapen Kärcher EDI 4 er både fin i pris og effektiv, men lever den opp til forventningene? Hvorvidt vi bytter ut den tradisjonelle isskrapen med den elektriske nykommeren og hva vi synes om isskrapen får du svaret på her!

Lyst på effektiv isfjerning av frontruter på bilen i vinter? Vi prøvde den elektriske isskrapen Kärcher EDI 4 på bilrutene, dette er dommen!

En frontrute full av frost og panseris er et syn som sjelden assosieres med annet enn kalde fingre, dårligere tid til jobben og hodebry. Vi fikk muligheten til å teste den elektriske isskrapen Kärcher EDI 4 og ville sjekke om den kunne endre synet vårt på den ellers så kjedelige isskrapejobben.

Sjekk billigst pris
Kärcher EDI 4, elektrisk isskrape

Kärcher EDI 4, elektrisk isskrape

Pris nå: 499 kroner hos Elkjøp
Her får du den til laveste pris

Positivt

+ Egenskaper ved isskraping

+ Grei pris

+ Batteritid

Negativt

– Litt vanskelig å holde for mindre hender

Hvordan har vi testet Kärcher EDI 4?

  • For å få skikkelig «god» is på bilvinduene måtte det tre forsøk til. Siste forsøk stod bilen ute hele natta og det dannet seg både tynnere lag med is, lett frost og panseris på ruten.
  • For å virkelig teste hva isskrapen er god for målte vi den også opp mot mitt vanlige valg av isskrape; en gratis isskraper man nærmest får kastet etter seg fra bilverksteder, men som vanligvis gjør en helt ok jobb.
  • Testpersonen er en kvinne på 35 år, ikke bilinteressert, men bruker bil i hverdagen og har ikke tidligere erfaring med annet enn ikke-elektroniske isskraper. 

Her har vi samlet mange geniale tips og triks til både snøfjerning, issmelting og annet du ikke tidligere visste at du ville vite.

Vi tester Kärcher EDI 4. En elektrisk isskrape til bilruter

Isskrapen fra Kärcher har blitt litt av en snakkis den siste tiden. Ikke bare på grunn av flere isbelagte bilvindu, men også fordi den ikke er særlig dyr og muligens et godt alternativ til tradisjonelle isskraper?

Vi valgte hverken sterkeste eller mest erfarne person til jobben, men en helt alminnelig kvinne med middels erfaring med frosne frontruter og ofte dårlig tid til jobb og levering i barnehage og skole.

For å få skikkelig «god» is på bilvinduene måtte det tre forsøk til. Siste forsøk stod bilen ute hele natta og det dannet seg både tynnere lag med is, lett frost og panseris på ruten. Vi fikk derfor virkelig testet hva isskrapen var god for! Se hvordan det gikk da vi testet isskrapen fra Kärcher i videoen over.

Det er flere som har latt seg imponere av hva disse rimelige elektriske snøskuffene får til.

Bilde av bilruten på en hvit elbil, Renault Zoe. Dette er bilruten den elektriske isskrapen Kärcher EDI 4 skulle få bryne seg på var god nedfrosset etter en hel natt ute i minusgrader. Isen bestod derfor av både frost, vanlig is (om sier deg noe?) og panseris.
Bilruten den elektriske isskrapen Kärcher EDI 4 skulle få bryne seg på var god nedfrosset etter en hel natt ute i minusgrader. Isen bestod derfor av både frost, vanlig is (om sier deg noe?) og panseris. (Foto: Cecilie Aasland / ABC Guider)

Brukervennlighet: Er Kärcher EDI 4 enkel å bruke?

Kärcher EDI 4 består bare av én vanlig knapp og det er knappen man skrur den på og av med. Dette er ikke knappen som styrer hvorvidt bladene roterer eller ikke. For å få start på isskrapen må man nemlig holde inne isskrapens svarte toppdeksel slik at det presses mot den gule hoveddelen. Denne må holdes inne hele tiden når man bruker isskrapen og kan være litt vrient på første og andre forsøk, særlig om man som meg ikke er utstyrt med store hender. Men etter noen forsøk, og når jeg fant rett teknikk, var ikke dette lenger noe problem. Det kan være verdt å merke seg at i tester hvor isskrapen er testet av menn er det ingen som nevner dette.

Isskrapen er veldig effektiv i det den freser over ruta. Med riktig teknikk både på hvordan du fører den over bilruta og holder fast i den vil isskrapen frese gjennom det som er av is; både frost og panseris (dette kommer vi tilbake til senere), og samtidig holde hendene dine varme. Ja, for med denne er fingrene langt nok unna bilvinduet til at du ikke blir kald som man gjerne gjør med tradisjonelle isskraper. Dette var fryktelig behagelig og noe jeg kan bli godt vant med! Merk: Vil du bruke hansker eller votter når du freser over vinduene med denne er nok det også fullt mulig.

Derfor er disse snøskuffene bedre enn vanlige snøspader.

Bilde av bladene på undersiden av en Kärcher EDI 4 elektrisk isskrape. Personen som holder isskrapen har på seg en rød jakke og man ser hvit snø og et bygg i bakgrunnen av isskrapen. Vi har testet isskrapen fra Kärcher og forteller hva vi synes om både brukervennlighet, pris og egenskaper når den skraper is fra frontrute og andre bilruter på bil.
Undersiden av den elektriske isskrapen Kärcher EDI 4 består av 5 roterende blader av plastikk. Disse får virkelig fart på seg i det de freser over bilruten. Disse kan byttes ut og du får da kjøpt fire blader for rett over hundrelappen.

Pris: Er Kärcher EDI 4 verdt pengene?

Prisen på isskrapen er heller ikke avskrekkende. Sjekker vi prissammenligningen hos Klarna koster den fra 499 kr og noen hundrelapper oppover. En tradisjonell, ikke-elektrisk variant kan koste så lite som ingenting om du blir tilbudt varianter med reklame på, men det er også disse isskrapene hvor fingre og fingernegler blir dekket av snø og is.

Jakten etter tilsvarende produkter som denne er lite innbringende, men vi finner en isskrape som er merkverdig lik, så lik at den strengt talt kan kalles en kopi, og denne får du til omtrent samme pris som isskrapen fra Kärcher, men hos Fruugo.

Det er også verdt å merke seg at undersiden av den elektriske isskrapen består av fem roterende blader av plastikk som kan, og sannsynligvis må, byttes ut med tiden. Disse får du kjøpt i pakker på fire for rett over hundrelappen.

Sjekk billigst pris
Kärcher EDI 4, elektrisk isskrape

Kärcher EDI 4, elektrisk isskrape

Pris nå: 499 kroner hos Elkjøp
Her får du den til laveste pris

Batteritid:

Batteritiden er det ikke noe å si på og vi opplevde aldri å måtte lade isskrapen opp igjen før neste bruk, til tross for flere forsøk. Isskrapen lå da ubrukt i flere dager og uker uten å lades på ny. Også andre tester skryter av batteritiden til isskrapen.

Hvor effektiv er isskrapen fra Kärcher ved isskraping?

Denne elektriske isskrapen fra Kärcher er skikkelig effektiv på alle typer is på frontruten. Vi hadde som nevnt både frost, panseris og vanlig is på ruten. Derfor er nok dette isskrapen du vil strekke deg etter når frontruten på bilen din er belagt av panseris som den vanlige isskrapen ikke får bort. Her er nemlig denne kjempeeffektiv!

Kjenner du forresten til alle disse 5 geniale produktene til snømåking og isfjerning?

Konklusjon: Velger vi isskrapen fra Kärcher eller en tradisjonell isskrape?

Her er svaret delt. Gangene hvor minusgradene biter i kinn, hud og fingre ville vi nok ofte dratt frem isskrapen fra Kärcher. Den er som nevnt skikkelig effektiv på den hardeste isen som ikke tradisjonelle, ikke-elektriske isskraper får bort. Har du ikke garasje hjemme eller på hytta vil du nok få mye bruk for denne! Er det mildere vær og isen på bilruta er enklere å få av og ikke er av det hardeste laget, blir det nok derimot fort gratisvarianten som får jobben.

Kärcher EDI 4, elektrisk isskrape

Kärcher EDI 4, elektrisk isskrape

Sjekk prisen her

Les mer på våre temasider: