Shopping

Test: To år med Bydue S1 elsparkesykkel

Bilde av Bydue S1 elsparkesykkel
En godt brukt Bydue S1 med reflekstape og ekstra lykt for bedre synlighet og litt "flair".

På jakt etter en god elsparkesykkel? Jeg har brukt Bydue S1 i 2 år, og dette er mine erfaringer.

Ulike el-fremkomstmidler, som elsykkel og el-sparkesykkel, har tatt Norge med storm de siste årene, og det med god grunn. De siste to årene har jeg kjørt rundt på en Bydue S1 elsparkesykkel, en sparkesykkel fra norske Bydue. De har solgt sparkesykler i noen år nå, etter forbudet mot bruk av små elektriske kjøretøy på offentlig vei ble opphevet i 2018.

Etter to år med mye bruk over Bydue S1 har jeg gjort meg opp en god del erfaringer og tanker rundt denne elsparkesykkelen, og dette skal jeg dele med deg i denne artikkelen.

Spar 2500!

Bydue S1: Spesifikasjoner og funksjoner

Bydue S1 har et batteri på 13Ah, som Bydue sier gir en rekkevidde på 40 kilometer. Motoren sitter i et punkteringsfritt bakhjul og er på 500 nominelle watt. I forhjulet sitter et vanlig oppblåsbart dekk. Sparkesykkelen har trommelbrems i begge hjul, og dempegaffel på forhjulet. Foran er det innebygget display som viser farten din, og en lykt med OK styrke. 

Bak er det to røde lykter på hver side av hjulet, som fungerer som bremselys og som kan brukes som blinklys gjennom en liten bryter på styret. Styret kan også foldes ned og festes til ståplattformen, slik at du kan bære den med deg, men med en vekt på 22 kilo er ikke dette noe du vil bære lange avstander eller opp mange trapper. 

NFC-kort. Med denne kan du “tæppe” kortet mot konsollen på styret, og låse den opp.

Sykkelen har IP-67 sertifisering, en sertifiseringsskala som bedømmer ulike produkters vanntetthet. IP-67 betyr at den både tåler å kjøre i striregn og gjennom store sølepytter, og er helt tett mot sand og støv. Det følger også med to NFC-kort som kan låse opp sparkesykkelen, som kan være praktisk som ekstra tyveribeskyttelse. 

Mine erfaringer med Bydue S1

Slik ble den testet:

I de over to årene jeg har hatt min Bydue S1, har den fått kjørt seg godt. Jeg bor ganske sentralt i Oslo uten bil, og har, utenom månedene det er snø og is på bakken, ikke hatt månedskort for kollektiv transport siden den gang. Økonomisk sett har jeg spart inn det jeg la ut for el-sparkesykkelen, selv om jeg av og til må ut med en enkeltbillett av og til. 

Når vinteren kommer kler jeg meg godt og bruker sparkesykkelen helt frem til is og snø gjør det vanskelig og farlig å bruke den. Når reiseveien min til og fra jobb går fra 15 minutter til over en time og jeg sitter på tettpakkede og forsinkede busser og svetter, merker jeg hvor mye jeg savner å suse bekymringsfritt gjennom gatene.  

Etter 2 år har jeg kjørt over 2500 kilometer på min Bydue S1 elsparkesykkel, noe som tilsvarer avstanden mellom Oslo og Roma, stort sett på asfalterte veier.

Visste du: Fra og med nyttår må du ha forsikring for å kjøre elsparkesykkel

Batterikapasitet og motorkraft Bydue S1

Jeg er verken spesielt stor eller tung, og opplever den oppgitte rekkevidden som ganske nøyaktig, om ikke litt optimistisk. Kjører du økonomisk er du nok garantert rundt 30 kilometers rekkevidde, som burde holde i de fleste sammenhenger.

Det at jeg har brukt min Bydue S1 så mye, har også ført til at batterikapasiteten også har blitt endel svekket. At den har stått stille og ubrukt i vintermånedene er heller ikke særlig bra for batterihelsen, men til tross for dette fungerer den ennå mer enn bra nok til daglig bruk. På kalde dager kan man merke at batterikapasiteten blir litt svekket, men man kjører uansett ikke så mye på vinteren, så det har ikke vært et stort problem.

Motoren har godt driv, og akselererer bra. Det kommer godt med i stopp-og-stans-trafikken som gjerne er i byen, og man holder fint følge med øvrig trafikk ut av lyskryss og lignende. I bratte bakker er den helt OK, men jeg merker tydelig at de nyere utleiemodellene driver langt bedre opp bakker. Farten går litt ned med Byduen, men man kommer seg alltid opp bakken, så dette er ikke noe jeg vil si har plaget meg. 

Spar 2500!

Kjøreopplevelse Bydue S1

Å kjøre elsparkesykkel er gøyalt med stor G. Den relativt høye vekten og lave tyngdepunktet til Bydue S1 gjør kjøreopplevelsen på gode veier til en utrolig myk og fin opplevelse. Takket være dempingen foran og de store dekkene, er den også grei å kjøre på litt humpete veier, men vær varsom på hull. På grusveier funker den også kjempefint.

På is og snø er det bare å gi opp, og sette den i kjellerboden til snøen smelter igjen. Det er synd det ennå ikke har kommet piggdekk til elsparkesykler ennå!

Verdt å nevne etter 2 år med sparkesykkelen

Som nevnt har Bydue S1 blinklys, noe som er helt supert med tanke på det å skulle signalisere med armene ikke alltid er helt enkelt. Man mister nemlig fort balansen av å ta én hånd av styret. Dessverre er blinklyset bare synlig bakfra, noe som gjør at jeg støtt og stadig må ut med armen likevel når jeg skal signalisere til møtende trafikk.

Den innebygde lykten i styret er etter mitt syn litt for svak, og gjør deg først og fremst bare synlig for andre trafikanter, heller enn å lyse opp veien foran deg. Derfor har jeg installert en kraftigere lykt som jeg har tiltet nedover, slik at jeg har full oversikt over veien foran meg på de mørkeste kveldene. Det kan nemlig være svært ubehagelig og farlig å kjøre på hullete veier i mørket uten tilstrekkelig sikt.

Bydue S1 fordeler og ulemper

Fordeler:

  • Brukbar motor
  • God byggekvalitet 
  • Myk og stabil kjøreopplevelse 
  • Blinklys bak

Ulemper:

  • Tung 
  • Kunne vært bedre opp bakker
  • Ikke blinklys foran

Alt tatt i betraktning er jeg veldig fornøyd med Bydue S1, og er spesielt imponert over hvor robust og velfungerende den er. Ingen bevegelige deler slarker, og jeg har ikke hatt noen nevneverdige tekniske problemer med den. Batteriet har blitt svekket over tid, men ikke noe utover det man kan forvente etter å ha kjørt flere tusen kilometer. Om du er på jakt etter en solid og god elsparkesykkel anbefaler jeg å sjekke ut Bydue S1.

Spar 2500!

Gode alternativer til Bydue S1

Alternativene er ikke testet, men verdt å nevne på grunn av prispunkt og spesifikasjoner.

NINEBOT BY SEGWAY ELEKTRISK SCOOTER MAX G30D II

NINEBOT BY SEGWAY ELEKTRISK SCOOTER MAX G30D II

Pris akkurat nå: 7 999 kroner
Gå til Elkjøp her

Hvorfor bør du bruke elsparkesykkel?

Vil du komme deg kjapt rundt uten bil eller kollektivt kan en el-sparkesykkel være et godt alternativ. Får du deg en egen, heller enn å leie, kan du fort ha spart inn investeringen. Om du dropper bilen eller bussbilletten noen måneder er det også mye å spare. Du blir dessuten fort godt kjent med styring og fart på din egen sparkesykkel, noe som gjør kjøringen sikrere. Skulle avstanden bli for lang, kan du også enkelt ta med deg de fleste typene inn på buss eller trikk.

Den første og fremste grunnen til at jeg er så begeistret for konseptet “eie sin egen elsparkesykkel” er hvor fort man kommer seg rundt omkring i bynære strøk. I sykkelfeltene suser man forbi bilene som står og stamper i endeløse køer, og som det dør-til-dør-transportmidlet en sparkesykkel er, kan jeg ikke tenke meg noe raskere fremkomstmidler i tettbebygde områder. Når du er fremme trenger du heller ikke stresse med å finne plass til å låse den, men heller klappe den sammen og bære den med inn. Sånt sparer tid og krefter, og gir deg tid til å gjøre artigere ting enn å være i trafikken. 

Her finner du alt vi har skrevet om el-sparkesykkel.