Smarte tips

Vi har testet solcelledrevet vifte til bilen

Bilde av en hvit solcelledrevet vifte som henger i et bilvindu. Vi har testet denne solcelledrevne viften til bilen for å finne ut om det er verdt pengene.
Vi har testet en solcelledrevet vifte til bilen for å finne ut om den gjør jobben med å kjøle ned bilen når solen står på. (Foto: ABC Guider)

Lei av en glohet bil når du skal kjøre i sommer? Vi har testet en solcelledrevet vifte til bil som angivelig skal være løsningen. Vi gir deg det ærlige svaret.

Finnes det noe verre enn å sette seg inn i en glohet bil som har stått i solen? Har du ikke en moderne bil hvor air condition kan bli skrudd på i forkant, er nok en stekende varm bil noe du har møtt på opp til flere ganger.

I kombinasjon av ekstrem varme og en eldre bil ble vi nokså glade da vi så en solcelledrevet vifte til bilen som angivelig skal kjøle den ned. Dette er jo tidenes produkt! Eller?

For å finne ut om dette virkelig er tidenes produkt har vi valgt å teste ut akkurat denne solcelledrevne viften.

Her finner du samlesiden vår for tema «bil». Der finner du alt fra geniale ting du kan ta med på bilferie til hvilke sommerdekk/vinterdekk som er best.

Dette skal viften angivelig gjøre?

Slik blir viften beskrevet: «Viften suger enkelt og greit ut den varme, tunge luften fra innsiden av bilen og erstatter den med sval og frisk luft utenfra.» Allerede her skurrer det litt for oss, for en vifte sirkulerer kun luft, den henter ikke ny luft (noe vi heller ikke skjønner hvordan den skulle gjort). Men tanken på en avkjølt bil holder troen oppe.

Bilde av en lysegrønn eske for produktet: Solcelledrevet vifte til bil. Ved siden av esken ligger produktene som var inni: gimmilist, bruksanvisning og selve viften med solceller. Vi har testet denne solcelledrevne viften til bil.
Vi har testet: Solcelledrevet vifte til bilen. På bilde ser du hav esken til produktet inneholdt; Bruksanvisning, gummilist og selve viften med solcellepanel.

Ved hjelp av en gummilist og en vifte festet til et solcellepanel skal denne lille dingsen henges på bilvinduet med viften vendt inn og solcellene på utsiden av vinduet. Det er solcellene som sørger for at viften holder seg i gang. Selve boksen med viftene inneholder tre små vifter hvor man selv kan bestemme hvor mange som skal brukes av gangen.

Slik har vi testet produktet

Vi har fått tilsendt produktet av Coolstuff, men testen er gjennomført helt uavhengig av dette. Vi gir våre ærlige meninger på produktet, og vil ikke anbefale noe vi selv ikke ville brukt penger på.

Bruksanvisningen ble fulgt for å forsikre oss om rett installering, og den ble installert i en BMW 320d fra 2006 på morgenen da solen hadde begynt å skinne på den. Viften ble hengende på i seks timer før vi sjekket hvordan forholdet i bilen var. Bilen sto i solen alle disse timene.

Vi har ikke brukt termometer i denne testen, men heller gått etter vårt menneskelige bil-termometer ved å rangere temperaturen slik:

  • Det er behagelig å sette seg inn i bilen.
  • Bilen er varm, men vi kan sette oss inn for å kjøre.
  • Bilen er altfor varm til å sette seg inn i.

Testen ble gjennomført i to anledninger med samme forhold for å se om det ble forskjellig resultat.

Liker du produkttester? Les om da vi testet ut Auk her.

Slik gikk det

Monteringen av viften gikk smertefritt for seg og det var lett å forstå hvordan man skulle gjøre det. Det eneste problemet vi støtte på var at vinduet ikke ville lukke seg igjen. Litt kronglete måtte vinduet tas opp rolig mens vi prøvde å plassere gummilisten på en måte som ville få vinduet igjen, noe det også gjorde til slutt.

Den første tanken vi får er at dette virker ikke trygt å skulle ha på mens man kjører, og dette betyr at den må monteres hver gang man parkerer. Skulle viften derimot virke vil vi nok si at den er såpass lett å montere at det er verdt å måtte gjøre for hver gang.

Noe annet som også kom til tankene var om bilen er trygg i forhold til tyveri. Selv om det så ut som vinduet er helt igjen, er det en liten sprekk øverst. Om dette kan gjøre bilen lettere å bryte inn i skal ikke vi uttale oss om, men man burde ha det i tankene.

Da viften var installert var det bare å forsikre seg om at viftene snurret rundt, noe alle tre gjorde. Det er også veldig enkelt å skru dem av og på. Så var det bare å låse bilen og vente på at magien skulle begynne å skje.

Magi kan vi derimot ikke si den presterte, for etter seks timer gikk vi for å sjekke temperaturen ved hjelp av vårt menneskelige bil-termometer.

Og resultatet ble (begge gangene): Bilen er altfor varm til å sette seg inn i.

Viften hadde med andre ord ikke gjort som beskrevet. Alle bildørene måtte opp for en gjennomlufting før vi nådde temperaturen «varmt, men vi kan kjøre» etter noen minutter.

Dette er med andre ord ikke et produkt vi vil anbefale. Det er rett og slett mye enklere å åpne alle vinduene for en gjennomlufting, ikke minst mer effektivt.

Til ettertanke

Det er flere ting vi kunne gjort annerledes i denne testen. For eksempel:

  • Ikke latt bilen stå så lenge i solen.
  • Latt viften stå i enda flere timer før man brukte bilen.
  • Brukt termometer for å få nøyaktig temperatur.

Vi tenker derimot at viften mister sin hensikt dersom man likevel må søke skygge, samt la den gjøre jobben sin i flere timer.

For å få et mer nøyaktig svar skulle vi nok brukt et termometer, men her mener vi at vårt menneskelige bil-termometer holder. Vi mennesker kjenner fort om det er for varmt å sette seg inn i en bil eller ikke. Skulle viften ha gjort det noen grader kjøligere gjorde den uansett ikke jobben godt nok ettersom bilen var for varm å sette seg i.

Vi anbefaler også å lese denne i sommervarmen: Disse viftene er best i test.

BRUKERANMELDELSE
Solcelledrevet vifte til bilen

Solcelledrevet vifte til bilen

Sjekk prisen her

Les mer på våre temasider: