Bil

Vinterdekk: Hvilke er best i test 2023?

vinterdekk, best i test: Bilde av vinterdekk på bil i snø. Vi hjelper deg i valget om piggfrie vinter dekk eller piggdekk, samt svarer på ofte stilte spørsmål som; når skal vinterdekkene på? Hva er mønsterdybden på dekk? og Hvor lenge varer vinterdekk?
Vi gir deg svar på når vinterdekkene skal på, hvilke du bør velge til din bil og hvilke piggdekk og piggfrie vinterdekk som er best i test 2023! (Foto: Colourbox)

Dette er vinterdekkene som er best i test av NAF i 2023. NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen svarer også på ofte stilte spørsmål om vinterdekk!

Nå er det på tide å ha vinterdekkene i boks! Fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag skal nemlig mønsterdybden på dekkene være minimum 3 millimeter. Vi har snakket med Naf-rådgiver Jan Harry Svendsen som blant annet gir oss svar på hva som er forskjellene på piggdekk og piggfrie vinterdekk, hvor lenge vinterdekk varer og hvordan du velger riktige vinterdekk til ditt bruk. Vi har også funnet frem testene og avslører hvilke vinterdekk, både piggdekk og piggfrie, som er best i test i 2023!

Her finner du alle sakene vi skriver som omhandler vinterdekk; enten det er smarte tips som dette eller billige vinterdekk du er på utkikk etter.

Piggdekk: Best i test i 2023

Motor.no (NAF) kårer Nokian Hakkapeliitta 10 til de beste vinterdekkene med pigger i 2023.

– Nokian passer den som er ute etter best mulig vinterfeste på snø og is – og som setter pris på å oppleve kjøreglede på svingete veier, skriver de og gir piggdekkene 84 poeng av 100 mulige.

piggdekk
Nokian Hakkapeliitta 10

Nokian Hakkapeliitta 10

Velg mellom flere dimensjoner
Sjekk prisen hos Skruvat her Sjekk prisen hos Byttdekk her

Piggfrie dekk: Best i test 2023

I testen til Motor.no er det Continental Viking Contact 7 som blir kåret til de beste piggfrie vinterdekkene i 2023.

– Vinterdekkene evner å bevare styregrepet selv i ordentlig krevende is-svinger, skriver de om disse vinterdekkene, og gir dem 89 poeng av 100 mulige.

Piggfri vinterdekk
Continental Viking Contact 7

Continental Viking Contact 7

Velg mellom flere dimensjoner
Sjekk prisen hos Byttdekk her Sjekk prisen hos Skruvat her

Ifølge produsenten er dekket spesielt designet for nordiske vintre med veier som varierer mellom bar asfalt, regn, snø og is. De hevder også at den unike gummiblandingen gjør at dekkene presterer like bra i nord som i sør.

Hvilke vinterdekk skal jeg velge?

Vinterdekk kommer i både piggdekk og piggfrie varianter. Som sjåfør er du ifølge Statens Vegvesen selv ansvarlig for at kjøretøyet ditt alltid har tilstrekkelig veigrep hele året. Det er nemlig ingen lover som bestemmer hvilke type dekk du skal bruke og når, lovene og bestemmelsene går derimot på mønsterdybde.

Les også: Piggdekk eller piggfrie vinterdekk? Dette anbefaler Trygg Trafikk

Hvilke vinterdekk skal jeg velge?

– Det kommer veldig an på behovet du har, sier Svendsen.

– Bor du i lavlandet der det stort sett er bare og våte veier, er piggfrie dekk å foretrekke. Men kjører du mye til fjells og steder der det ofte er is og svært vanskelige kjøreforhold kan piggdekk være et bedre valg.

Hva er forskjellen på piggdekk og piggfrie dekk?

– Forskjellen ved vanlig kjøring er liten, men piggdekk har dårligere grep på våt asfalt, snø og på hardpakket snø, forklarer Svendsen.

Han forklarer videre at piggdekk er bedre enn piggfrie dekk på is og svært glatte veier. Her sørger piggene for økt feste og dermed også bedre fremkommelighet. Piggdekk støyer også noe mer enn piggfrie dekk. I tillegg må man i enkelte byer betale et gebyr for å få lov til å kjøre med piggdekk.

Les også: I disse byene må du betale piggdekkavgift for å kjøre på piggdekk.

Når skifte til vinterdekk?

Obs: merk at det er egne regler og krav til vinterdekk for kjøretøy over 3500 kg. 

Som nevnt er det ingen regler for hvilke dekk du skal ha, og til hvilke tider på året. Reglene fra Statens vegvesen går på mønsterdybde og lyder som følgende:

Sommertid: Fra første søndag etter 2. påskedag til 1. november er kravet at mønsterdybden skal være minimum 1,6 millimeter. Dette er ikke lovlig på vinterføre. 

Vintertid: Fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag skal mønsterdybden på dekkene være minimum 3 millimeter. Dette betyr med andre ord at kravet varierer som påsken, hvert år. 

Nord-Norge: I Nordland, Troms og Finnmark gjelder krav om minimum 3 millimeter mønsterdybde fra 16. oktober til og med 30. april.

Les mer: Innen denne datoen må du skifte til vinterdekk.

Når kan man sette på piggdekk?

Statens vegvesen skriver på sine nettsider at det bare er lov å bruke piggdekk fra og med 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er reglene at piggdekk bare kan brukes fra 16. oktober til og med 30. april. Piggfrie vinterdekk er det lov å bruke hele året. 

Hvor lenge varer vinterdekk?

Hvordan kan man sjekke om vinterdekkene er for gamle?

– Tommelfingerregelen er at man bør skifte ut vinterdekkene hvert femte år, forklarer Svendsen.

– Samtidig anbefaler vi i NAF at man bytter dekkene dersom man har under fire millimeter mønsterdybde igjen i dekket, selv om kravet til vinterdekk er tre millimeter.

Svendsen forteller at det finnes en firesifret kode (DOT kode) på dekkene som forteller hvilken uke og år dekket er produsert.

– For eksempel betyr koden 2613 at dekket er produsert i uke 26, år 2013.

Hvor lenge kan man ha samme vinterdekk?

Det varierer veldig med kjørestil, kjørelengde og hvilket underlag man kjører på. Noe enkelt svar på det er det ikke, men vi i NAF anbefaler at man bytter ut vinterdekkene etter fem år selv om man har godt med mønster igjen. Om mønsterdybden er under fire millimeter for vinterdekk anbefaler vi også at dekkene byttes ut. Husk på at man må bytte alle fire dekk samtidig.

Dekkets levetid kan variere ut fra kjørestil og antall kilometer man kjører, men ett sett dekk bør holde omtrent tre-fire sesonger ved normal kjørelengde (ca. 15.000 km/år), skriver NAF på sine nettsider.

Forresten! Her finner du billige vinterdekk.

Hvordan skifte til vinterdekk?

– Å skifte dekk kan man fint gjøre selv, sier Svendsen.

Han forklarer at det man trenger er en jekk, hjulvinne og en momentnøkkel eller momentstav. Så forklarer han at det er viktig å passe på at man setter bilen i gir og drar til håndbrekket før man jekker opp bilen. Han nevner også at det er viktig at man står på et jevnt underlag og at man skal unngå løs grus, samt passe på at jekken står støtt.

– Jekken skal festes i bilens jekkfester, og hvor disse er står i instruksjonsboken, sier Svendsen, og legger til:

– IKKE legg deg under bilen eller stikk hodet inn i hjulhuset når bilen er jekket opp. Om bilen faller av jekken kan man bli hardt skadd. Det kan være lurt å løsne, men ikke skru ut, hjulboltene før bilen jekkes opp.

Det er viktig at man trekker til hjulboltene med riktig tiltrekningskraft (moment). Dette er oppgitt i bilens instruksjonsbok. Når man er ferdig bør man sjekke dekktrykket. Det er best å gjøre det på en bensinstasjon som har utstyr for dette tilgjengelig. Husk også på å etterstramme hjulboltene etter cirka 50 kilometer. Når du gjør det er det igjen viktig at du bruker korrekt tiltrekningskraft, avslutter han.

Hvordan vet man hvilke dekkdimensjoner man har?

– Korrekt dekkdimensjon finner man i bilens instruksjonsbok og i vognkortet. Her står det også hvilken hastighetsindeks og hvilken lasteindeks dekket skal ha, forklarer Svendsen.

Her viser vi hvordan du enkelt kan sjekke mønsterdybden selv.