Aktiv

Dette er fordelene med oppvarming før løp og løpetrening

Bilde av en dame som varmer opp kroppen før en løpetur, i trapper. Løpeekspert Andreas Gossner fra løpetrening.no forteller hvordan du kan varme opp før løp eller løpeturer, hvorfor du bør varme opp og hva fordelene med oppvarming er. Han gir deg også et enkelt oppvarmingsprogram du kan følge.
Løpeekspert Andreas Gossner fra Løpetrening.no forteller om oppvarming før løp og forteller om hvilke fordeler det er å varme opp før noen utvalgte løpeøkter – og spesielt før du skal delta i et løp. (Foto: Cecilie Aasland / ABC Startsiden)

Oppvarming før løping og trening har helt klare fordeler forklarer løpeeksperten! Her har du programmet som viser hvordan du gjør det!

Dette er fordelene med god oppvarming før løp og løpetrening!

Oppvarming før løp, her er det mange meninger. Vi skal se nærmere på hvilke relativt solide fordeler det er å varme opp før noen utvalgte løpeøkter – og spesielt før du skal delta i et løp.

Riktig mat, treningsprogram til løping og hvordan forebygge skader – Alt dette og litt til finner nå du på vår samleside om løpetrening.

Fordelene med god oppvarming

Vi kan dele opp fordelene med oppvarming i tre deler:

  • Det er den fysiske delen å utføre selve oppvarmingen
  • Det er den mentale forberedelsen i å planlegge og tenke på

oppvarmingen

  • Den viktigste delen er kombinasjonen av å planlegge oppvarmingen og

å gjennomføre. Dette siste punktet er noe du kan høste mer og mer fordeler av jo lengre du driver med løping.

Før vi dykker nærmere ned i teamet oppvarming før løp eller løpetrening, kan vi for ordens skyld nevne at temaet oppvarming har skapt en del debatt. Det er ikke alle som er like opptatt av oppvarming og det er ikke alle som mener det er noe vits i å utføre oppvarming.

Disse løpeskoene med karbon er forresten best i test i 2024!

God erfaring med oppvarming

Personlig har jeg god erfaring med oppvarming før spesielt treningsøkter som skal løpes raskere enn normale treningsøkter, og spesielt før mosjonsløp. Det samme gjelder for de jeg har hatt ansvaret for å følge opp de siste 5-10 årene som coach i Løpetrening.no.

Er oppvarming bare en myte?

Jeg foreskriver gjerne oppvarming i 10-30 minutter avhengig av hvilken treningsøkt det gjelder, hvilket nivå utøveren er på og hvordan treningsuken ellers ser ut.

En typisk oppvarming vil være å jogge svært rolig i rundt 15 minutter, deretter ta en pause på et minutt eller to der du roer helt ned. Deretter er jeg tilhenger av å løpe noe som heter strides, det er korte tempodrag som har jevn og god fart – typisk rundt din vanlige fart på 5 km. eller 10 km. Min anbefaling er å løpe 4 strides som hver har varighet på 15-20 sekunder, deretter gå rolig i 30 sekunder som en pause mellom hver stride.

Etter oppvarmingen er kroppen klar for en kvalitetsøkt, som er en mer krevende økt enn det et treningsprogram normalt består av (hvor svaret er at øktene vanligvis skal består av rundt 80% rolig løping).

Løping og mat: Hva bør man spise før trening?

Fordelene med oppvarming

Er oppvarming virkelig nødvendig, eller kan vi hoppe rett inn i treningsøkten mens kroppen fortsatt er stiv? Her forklarer jeg hvorfor god oppvarming kan være smart:

Skadeforebygging: Økt blodstrøm og elastisitet i musklene kan redusere risikoen for skader.

Bedre gjennomføringsevne: Forbereder kroppen og hjelper deg å yte bedre.

Mentalt fokus: Gir deg tid til å konsentrere deg og bli mentalt klar for treningen. Dette er viktigere enn mange er klar over.

Løping: Så fort ser du resultater på vekt og mental helse.

En enkel oppvarmingsrutine før intervaller

Er du helt i starten, nybegynner eller opplever at dette er noe du ønsker teste ut for første gang så har jeg følgende tips til deg! Før du løper hoveddelen, som for eksempel kan være 10 x 2 minutter hurtig løping med 1 minutt gående pause mellomn hvert drag. Oppvarming før 10 x 2 minutters intervall:

  • Lett jogging (5 min): Varm opp kroppen.
  • Dynamiske øvelser (5 min): Høye kneløft, hælspark.
  • Spesifikke bevegelser (5 min): Lett sprinting i 3 x 10 sekunder.

Jeg anbefaler virkelig at du prøver vår rutine for oppvarming før løp eller løpeøkter med tempo, og opplever forskjellen selv!

Visste du at det finnes joggesko med karbonplate som er så gode at de er forbudt i løp? Hvilke løpesko med karbon det gjelder avslører vi her!

Les mer på våre temasider: