Aktiv

Løpetrening – må man trene styrke når man er glad i løping?

En kvinne (Cecilie Aasland) trener bein på en treningsmatte utendørso. Hun har på seg en rosa treningsjakke, svarte tights, løpesko fra Hoka i lyseblå, og utfører en styrkeøvelse med ett ben plassert påtreningsmatten, mens hun skyver den andre bak seg med en strikk som motstand. I bakgrunnen er det grå rekkehus, hager, trær, og blå himmel. Studioet har et industrielt utseende med treningsutstyr og ringer hengende fra taket. Løpeeksperten forklarer hvorfor må man trene styrke når man er glad løping?
Løpeekspert Andreas Gossner fra løpetrening.no forklarer; må man trene styrketrening når man er glad løping? (Foto: Cecilie Aasland / ABC Startsiden)

Styrketrening er for mange ikke synonymt med løpetrening, men burde det være det? Eksperten forteller hva styrkeøvelser gjør med løpingen!

Når du elsker løping, er det fristende å bare snøre på seg joggeskoene og la stien eller veien kalle.m Men vent litt – er vi virkelig nødt å blande inn styrketrening i dette eventyret? La oss finne ut av dette med styrketrening og løping!

Styrketrening, ditt ess i ermet?

Bilde av Andreas Gossner fra løpetrening.no smilende i mål etter å ha gjennomført løpet Comrades på 87 kilometer. Andreas Gossner forteller hva du bør tenke på når du skal velge løpesko eller joggesko til dame eller herre og til løpeturene i 2024. Han forteller hvordan du velger etter bruk, til terreng, asfalt, med karbon eller uten, med mye demping eller støtte eller lite og hvordan forskjellige merker som asics, nike, new balance, adidas, mizuno eller brooks alle har forskjellige sko til forskjellige formål og føtter.
Andreas Gossner fra løpetrening.no forklarer hvorfor man bør trene styrketrening når man er glad løping!

Se for deg dette; Du er ute på en herlig løpetur, vinden blåser gjennom håret og du føler deg som Jakob Ingebrigtsen i sitt ess.

Plutselig dukker det opp et skilt: «Knebøy om 5 km». Rimelig merkelig og rart, ikke sant? Men her er greia: styrketrening trenger ikke være din kjedelige fiende, men den kan bli din hemmelige allierte. Kanskje ditt ess i ermet?

Andreas skriver mye godt stoff hos oss, og om alt fra mat til treningsprogram og forebygging av skade. Her finner du alle sakene til Andreas om løpetrening!

Men hvorfor styrketrening når du bare ønsker løping?

Du vet hvordan Supermann kan løfte biler og fly gjennom luften? Uten at vi skal sammenligne oss verken med Jakob Ingebrigtsen eller Supermann, men styrketrening gir deg litt av den samme magien Supermann har.

Sterkere muskler betyr bedre løpsøkonomi, og – ikke minst – mindre risiko for skader. Så kanskje du ikke kan fly, men du vil gjerne få samme følelse når du løper som vinden!

Usexy sannhet om stryketrening og løping….

Ingen liker egentlig å høre det, men styrketrening hjelper virkelig. Øvelser som knebøy og utfall kan styrke bein og kjerne, som igjen gjør deg til en bedre løper.

Definitivt, det kan være kjedelig, men resultatene er alt annet enn kjedelige. Som med alt annet, start med lite og forsiktig – bygg gode vaner så kan vi garantere at du både blir en sterkere, og raskere løper.

Dette er forresten løpeskoene som er best i test til dame og herre i 2024!

En form for forsikring mot løpeskader

Tenk på styrketrening som en forsikring mot skader. Jo sterkere kroppen er, jo bedre takler den belastningen fra løping. Det er som å ha et hemmelig våpen, og det finnes ingen bakdeler ved å trene øvelser som gjør deg til en bedre og sterkere løper.

Assa, pumpe jern??

Vi kan like gjerne innrømme det – å stå og pumpe jern kan virke litt komisk hvis vi er vant til friheten og det euforiske vi får av løping. Men hva om vi sier at du kan gjøre styrketrening morsom?

Prøv øvelser som krever balanse eller legg til en konkurranse med en venn for å holde motivasjonen oppe. Det vil være verdt det.

Hjemmetrening med treningsstrikk: 10 enkle øvelser for hele kroppen.

La oss oppsummere styrketrening og løping

Så ja, du bør faktisk virkelig vurdere å trene styrke selv om løping er din – og vår – store kjærlighet.

Tenk på det som å legge litt krydder til din daglige rutine. Hvem vet, kanskje du ender opp med å like det. Like det, hvem vet?!? Og husk: en sterk løper er en rask løper!